Do najważniejszych parametrów silnika spalinowego

cewki zapłonowe skv cewki zapłonowe skv
Do najważniejszych parametrów silnika spalinowego należą2: Moc użyteczna (efektywna) ? moc mierzona na wale napędowym.
Różne normy różnie specyfikują warunki pomiaru mocy użytecznej.

Jej wielkości mogą się znacznie różnić w zależności od normy użytej.

Wielkość mocy można uzyskać z hamowni. Moc nominalna (znamionowa) ? moc podawana przez wytwórcę silnika. Moc trwała ? największą moc, z jaką silnik może bezpiecznie pracować w sposób ciągły. Moc krótkotrwała ? maksymalna moc, jaką silnik może wygenerować w ustalonym przez normę czasie (np.

jedna godzina) bez niebezpieczeństwa przegrzania. Prędkość obrotowa wału (obroty) ? wielkość podawana w cyklach na minutę, określa zakres bezpiecznej pracy silnika od obrotów minimalnych, poniżej których silnik ulega zadławieniu, do maksymalnych, powyżej których następuje niebezpieczeństwo awarii silnika.
Obroty nominalne to te, przy których mierzona jest moc nominalna silnika. Jednostkowe zużycie paliwa ? specyfikuje wagową lub objętościową ilość paliwa potrzebną do wykonania określonej pracy. Natężenie zużycia paliwa ? objętościowe lub wagowe zużycie paliwa w jednostce czasu w silniku pracującym przy parametrach nominalnych (moc nominalna, obroty nominalne). Natężenie wydzielania spalin ? objętościowa lub wagowa emisja gazów spalinowych w jednostce czasu w silniku pracującym przy parametrach nominalnych (moc nominalna, obroty nominalne).
Emisja spalin jest klasyfikowana ze względu na udział w nich różnych składników. Minimalne jednostkowe zużycie paliwa ? określa objętościową lub wagową ilość paliwa zużytą dla wykonania pracy przy parametrach nominalnych w jednostce czasu. Średnie ciśnienie użyteczne ? uśrednione ciśnienie w komorze roboczej podczas spalania mieszanki paliwowej.

Jest ono ściśle skorelowane z momentem obrotowym. Sprawność nominalna ? sprawność energetyczna silnika pracującego przy nominalnych parametrach pracy. Maksymalny moment obrotowy ? maksymalny moment obrotowy na wale silnika. Parametry (według PN-93/M-01521) tłokowego silnika spalinowego średnica cylindra D skok tłoka S objętość komory sprężania Vc, przestrzeń między denkiem tłoka a powierzchnią głowicy, gdy tłok osiąga GMP objętość skokowa cylindra Vs, objętość cylindra ograniczona położeniami GMP i DMP objętość skokowa silnika Vsk, suma wszystkich jego cylindrów Vs objętość całkowita cylindra Vt, suma objętości skokowej Vs i sprężania Vc stopień sprężania ?, stosunek Vt do Vc Układy wspomagające pracę silnika spalinowego układ chłodzenia układ doładowania układ rozruchowy układ rozrządu układ smarowania układ wydechowy układ zapłonowy układ zasilający Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy_t%C5%82okowy

Popularne spotkania osób zainteresowanych motoryzacją

Coraz częściej nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie organizowane są spotkania dla osób, które łączą konkretne zainteresowania.
Nie inaczej jest w przypadku motoryzacji ? ludzie, których łączy ta pasja mogą bez przeszkód spotkać się w wielu miejscach, w których organizowane są zloty dla fanów starych samochodów czy konkretnego modelu auta.
Co więcej, bardzo często organizowane są również takie akcje dla motocyklistów, których liczba w ostatnich latach znacząco się powiększyła.

Zainteresowanie tego typu zlotami jest olbrzymie i nieraz przerasta najśmielsze oczekiwania organizatorów.

Promocja medialna, a także często nagłaśnianie takiego wydarzenia w środowisku fanów motoryzacji sprawiają, że z roku na rok coraz więcej osób uczestniczy w tego rodzaju spotkaniach.

Silniki V12

V12 ? silnik widlasty o dwunastu cylindrach w dwóch rzędach zamontowanych we wspólnej skrzyni korbowej.

Zazwyczaj kąt rozwarcia między cylindrami wynosi 60°, wszystkie tłoki napędzają wspólny wał korbowy1.

Silniki V12 znajdują zastosowanie do napędu lokomotyw (np używane w Polsce ST44, SP45, Class 66), statków, generatorów, ciężkiego sprzętu budowlanego, a także luksusowych i sportowych samochodów osobowych.
Kolejność zapłonu dla silnika V12 to zwykle 1-10-5-7-3-11-6-9-2-12-4-8 lub rzadziej 1-9-2-7-4-8-6-10-5-12-3-112.
Przed wprowadzeniem silników turbośmigłowych i turboodrzutowych, silniki V12 były stosowane również w samolotach.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V12.

Widok do druku:

cewki zapłonowe skv